Lista kontrolna pracy zdalnej oferuje wytyczne dla pracowników zdalnych dotyczące godzin pracy, obowiązków, komunikacji, bezpieczeństwa i szkoleń. Pomaga pracodawcom i działom HR skutecznie zarządzać zdalnymi zespołami oraz wspierać ich produktywność.
Popularność pracy zdalnej stale rośnie, ponieważ coraz więcej firm ją stosuje. Jeśli jesteś jednym z tych pracodawców ze zdalnym zespołem, ważne jest, aby wszystko działało sprawnie.
Ta lista kontrolna przedstawia podstawowe kroki w zarządzaniu zdalnym zespołem, aby Twoja firma mogła się rozwijać.
Jest to przewodnik dla pracodawców, który pomoże im zdalnie zarządzać swoimi zespołami. Obejmuje to stworzenie odpowiednich narzędzi i procedur, a także stworzenie planu komunikacji.
Praca zdalna ma wiele zalet, ale zarządzanie zespołem bez kontaktu twarzą w twarz może być trudne. Ta lista kontrolna pomaga zapewnić, że Twój zespół będzie na bieżąco i produktywny, gdy jest poza biurem. Pracownik i pracodawca skorzystają na tym, ponieważ ustanowi pewne podstawowe zasady komunikacji.
Nasza lista kontrolna pracy zdalnej jest przydatna dla:
Wyraźnie ustal czas, w którym Twoi pracownicy mają pracować.
Pracownicy i pracodawcy powinni być tego świadomi. Jeśli ludzie nie są świadomi swoich godzin pracy, może to prowadzić do problemów z produktywnością i wydajnością.
Zapytaj pracowników, jaki jest dla nich najwygodniejszy czas na pracę. Zdecyduj, co jest najlepsze dla Twojego zespołu, czy będą to dokładne godziny pracy, czy elastyczne harmonogramy.
Narzędzia do zarządzania czasem, takie jak Trello lub Toggl itp.
Upewnij się, że Twoi pracownicy rozumieją swoje obowiązki. Upewnij się, że nie zarządzasz mikrozarządzaniem, ponieważ prowadzi to tylko do frustracji i niższej produktywności.
Im lepiej każdy rozumie swoje obowiązki i oczekiwania, tym bardziej produktywne będzie miejsce pracy. Pracodawcy będą mogli pociągać pracowników do odpowiedzialności za ich działania, podczas gdy pracownicy będą mieli poczucie, że mają głos.
Przygotuj opisy stanowisk, które opisują obowiązki na każdym stanowisku, i pamiętaj o ich aktualizacji w razie potrzeby. Poinformuj personel, jeśli wystąpią jakiekolwiek potencjalne zmiany.
Narzędzia do współpracy, takie jak Trello, Asana lub Basecamp, tworzą określone zadania dla pracowników i śledzą ich postępy.
Skonfiguruj jasne zasady dotyczące pracy zdalnej dotyczące świąt, przerw, urlopów i dni chorobowych.
Pracodawcy muszą radzić sobie z nieobecnościami, aby kontynuować pracę, podczas gdy pracownicy muszą wiedzieć, co jest dopuszczalne w zakresie wzięcia wolnego.
Najlepiej zezwolić na co najmniej kilka dni wolnych, niektóre płatne, a inne bezpłatne, w zależności od konkretnej polityki dla każdego pracownika. Niektórzy pracodawcy dopuszczają nawet nieograniczony czas urlopu, ale zwykle wymaga to zaufania obu stron i zaangażowania w odpowiedzialną pracę bez nadzoru. Poproś personel, aby poprosił o dni wolne z jak największym wyprzedzeniem.
Użyj Dokumentów lub Arkuszy Google, aby utworzyć plik, w którym każdy może poprosić o wolne dni, dodać notatki i zobaczyć zmiany w czasie rzeczywistym.
Zaplanuj, jak często, gdzie i kiedy powinny się odbywać spotkania.
Spotkania powinny być praktyczne i skuteczne, jeśli zamierzasz je regularnie organizować. W ten sposób każdy może skupić się na zadaniu bez marnowania czasu.
Powinieneś umówić się na regularne spotkanie w celu aktualizacji zespołu. Na przykład w każdy piątek rano lub środę po południu. Możesz także organizować spotkania ad hoc, gdy coś wymaga natychmiastowego omówienia.
Slack, LiveWebinar, Zoom czy Google Hangouts to świetne narzędzia do komunikacji wideo.
Komunikacja ma kluczowe znaczenie dla każdego zespołu zdalnego. Ustal wytyczne dotyczące komunikacji i upewnij się, że wszyscy ich przestrzegają.
Sprawy mogą szybko stać się chaotyczne, jeśli nie masz planu komunikacji. Aby wszyscy byli na bieżąco, konieczne jest ustalenie sposobu, w jaki ludzie będą mogli skutecznie i szybko komunikować się.
Niezbędne jest śledzenie postępów projektów, aby móc określić, czy ktoś jest w tyle. Ponadto warto zobaczyć, co zespół robi na co dzień.
Aby usprawnić komunikację z klientami, korzystaj z oprogramowania do obsługi zgłoszeń, takiego jak LiveAgent. Twoje e-maile, czaty, połączenia telefoniczne, wzmianki w mediach społecznościowych i wiadomości z innych kanałów zostaną umieszczone w jednym uniwersalna skrzynka odbiorcza. Ułatwia to komunikację i skutkuje wyższym poziomem zadowolenia klientów.
Które narzędzia usprawniają komunikację?
Aby wszyscy byli na tej samej stronie i podążali w tym samym kierunku, każdy zespół potrzebuje zestawu wspólnych wartości i celów.
Wytyczne firmy pomogą przyciągnąć przyszłych pracowników, ale są również niezbędne do utrzymania pracowników. Pracownicy, którzy czują się częścią zespołu i których wartości są zgodne z wartościami organizacji, są bardziej skłonni do pozostania w firmie.
Utwórz listę podstawowych wartości i upewnij się, że wszyscy je rozumieją. Ponadto podręcznik firmy może określać oczekiwania i zasady firmy.
Możesz utworzyć dokument Dokumentów Google lub krótki film/prezentację na temat podstawowych wartości Twojej firmy.
Zweryfikuj, czy Twoi pracownicy mają produktywne środowisko pracy, zanim zaczną pracować zdalnie.
Nie każdy ma idealne warunki do pracy w domu. Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy skoncentrowali się na swojej pracy, muszą mieć potrzebne zasoby i narzędzia.
Jeśli to możliwe, wynajmij fizyczne miejsce pracy w swojej okolicy (np. przestrzeń coworkingową). Jeśli nie, spróbuj zapewnić im lepsze warunki pracy w domu, dostarczając im sprzęt (krzesła, biurka itp.).
Aby dowiedzieć się, czy komuś brakuje odpowiedniego środowiska zdalnego, możesz przeprowadzić ankietę za pomocą Formularzy Google.
Kiedy Twój zespół zaczyna pracować zdalnie, konieczne jest posiadanie planu wdrażania nowych pracowników.
Jeśli nie masz planu wdrożenia, przyśpieszenie nowych pracowników może być trudne.
Planuj spotkania wideo i sesje szkoleniowe dla swoich pracowników, aby szybko zapoznać się z nowym systemem. Utwórz podręczniki do przeczytania dla każdego pracownika, aby mogli zapoznać się z wytycznymi firmy.
Możesz korzystać z LiveWebinar podczas sesji szkoleniowych online. Twórz podręczniki w Dokumentach/Arkuszach Google.
Aby być produktywnym, pracownicy zdalni potrzebują odpowiednich narzędzi, takich jak komputer ze wszystkimi programami, których potrzebują.
Jeśli Twoi zdalni pracownicy nie mają odpowiednich urządzeń osobistych lub narzędzi, trudno będzie im ukończyć pracę.
Wyposaż swoich pracowników w odpowiednie narzędzia i urządzenia.
W Dokumentach/Arkuszach Google możesz utworzyć listę wymagań dotyczących pracy zdalnej. Rozważ zainwestowanie w technologię, taką jak przechowywanie w chmurze (np. Dropbox) i udostępnianie plików (Dysk Google).
Niezawodne połączenie internetowe jest koniecznością dla pracowników zdalnych.
Jeśli Internet pracownika przestanie działać nawet na kilka minut, może to mieć poważne konsekwencje. Sprawdź, czy podczas pracy zdalnej nie występują żadne problemy z połączeniem.
Sprawdzaj okresowo prędkość Internetu wszystkich osób. Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy, skontaktuj się z usługodawcą i rozwiąż je tak szybko, jak to możliwe.
Pingdom pozwala monitorować stan połączenia internetowego z dowolnego miejsca na świecie.
Upewnij się, że Twoi pracownicy mają dostęp do pomocy technicznej, jeśli coś nie działa poprawnie.
Jeśli Twoi zdalni pracownicy nie mają dostępu do pomocy technicznej, mogą być sfrustrowani i postrzegać to jako przeszkodę, która uniemożliwia im wykonywanie pracy.
Dostarcz swoim pracownikom listę kontaktów wsparcia, w tym adres e-mail i numer telefonu itp.
Możesz utworzyć dokument (np. w Dokumentach Google) opisujący proces pomocy technicznej i przyznać do niego dostęp wszystkim członkom zespołu. Rozważ inwestycję w oprogramowanie, które zapewnia Twoim pracownikom dostęp do wsparcia 24 godziny na dobę.
Twoi zdalni pracownicy muszą zrozumieć, jakie są ich obowiązki w zakresie bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo Twoich pracowników powinno być zawsze najwyższym priorytetem. Twoi pracownicy muszą być świadomi niebezpieczeństw związanych z pracą w domu i rozumieć zasady bezpieczeństwa firmy.
Wyraźnie wyjaśnij im, co należy zakryć po ich stronie i na jakich elementach bezpieczeństwa powinni się skupić.
Geofencing umożliwia śledzenie lokalizacji urządzenia pracownika i ustalanie granic, których nie mogą przekroczyć. Niemniej jednak ten krok jest niezbędny tylko wtedy, gdy Twoja firma posiada naprawdę wrażliwe dane, w przeciwnym razie powinieneś po prostu zaufać swoim pracownikom – to się opłaca.
Utrzymuj regularne aktualizacje aplikacji i urządzeń swojego zespołu.
Jeśli Twoi zdalni pracownicy nie aktualizują swoich urządzeń, mogą stać się narażeni na cyberataki. Sprawdź, czy wszyscy nadążają za regularnymi aktualizacjami i nie zaniedbują ich.
Utwórz dokument zawierający listę niezbędnych aktualizacji, aby każdy miał dostęp do tych informacji.
Powinieneś rozważyć inwestycję w narzędzia takie jak Microsoft AutoUpdate (dla Windows) lub Mac OS X Update (dla urządzeń Apple), które pozwolą Ci automatycznie aktualizować oprogramowanie wszystkich Twoich pracowników.
Musisz określić obszary, w których Twoi pracownicy najprawdopodobniej napotkają problemy z bezpieczeństwem.
Jeśli wiesz, gdzie leżą zagrożenia, możesz podjąć kroki, które pomogą je złagodzić. Zidentyfikuj wszystkie potencjalne zagrożenia, zanim staną się problemem.
Zastanów się nad stworzeniem mapy zagrożeń bezpieczeństwa, która określa obszary, w których Twoi pracownicy mogą być narażeni na niebezpieczeństwo.
Istnieją różne narzędzia, które identyfikują obszary zagrożenia bezpieczeństwa, w tym Geofencing, oprogramowanie do monitorowania mediów społecznościowych (takie jak Mediatoolkit) i Alerty Google.
Jeśli coś pójdzie nie tak, musisz przedstawić plan awaryjny i zabezpieczyć swoje miejsce pracy.
W nagłych wypadkach Twoi zdalni pracownicy mogą wpaść w panikę i pogorszyć sytuację. Plan awaryjny może temu zapobiec.
Utwórz dokument z listą rzeczy do zrobienia, który krok po kroku przedstawia plan awaryjny.
Tymi, których Twoi pracownicy używają najczęściej, będą te, które są im najbardziej znane i które prawdopodobnie poradzą sobie najszybciej.
Jednym z największych problemów związanych z pracą zdalną jest brak możliwości bezpośredniej komunikacji z ludźmi. Ponieważ pracownicy zdalni mogą spędzać większość czasu w czterech ścianach, ich zdrowie psychiczne ma kluczowe znaczenie.
Jeśli pracownik zacznie zmagać się ze swoim zdrowiem psychicznym, może to mieć ogromny wpływ na wydajność firmy.
Niezależnie od tego, czy ma to związek z pracą, czy nie, upewnij się, że każdy ma dostęp do pomocy w razie potrzeby.
Możesz przeprowadzić anonimową ankietę za pomocą Formularzy Google lub SurveyNuts.
Zachęcaj swoich pracowników do prowadzenia swobodnych rozmów ze współpracownikami, nawet w celach niezwiązanych z pracą. Pomoże im to poczuć się bardziej związanym z zespołem i zapobiegnie poczuciu izolacji.
Jeśli Twoi pracownicy zaczną czuć się jak w akwarium, może być im trudno skoncentrować się i wykonywać swoją pracę.
Zwróć uwagę na każdą okazję do „zdalnych” spotkań, nie tylko tych związanych z pracą, ale także na przykład z okazji urodzin pracowników.
Wszystkie webinary i narzędzia do przesyłania wiadomości (LiveWebinar, Zoom, Google Hangout itp.) będą tutaj działać.
O wiele trudniej jest nauczyć się nowej umiejętności podczas pracy zdalnej niż w biurze. Zapewnij swoim pracownikom alternatywne opcje i zachęty do zdobywania nowych umiejętności, możliwości doskonalenia się. Daj im dostęp do technologii, która pomoże im robić wszystkie te rzeczy.
Pozwalanie pracownikom na rozwój pomaga im postrzegać swoją pracę jako karierę, a nie tylko kolejną pracę. Zachęć ich do udziału w webinariach lub wzięcia udziału w kursach związanych z ich zainteresowaniami zawodowymi.
Rozważ oferowanie różnych rodzajów szkoleń, takich jak samouczki wideo, seminaria internetowe lub e-booki. Możesz również wesprzeć swoich pracowników w ukończeniu kursów we własnym czasie.
Możesz używać oprogramowania do wideokonferencji, takiego jak Skype lub Zoom, do prowadzenia szkoleń na żywo lub platform, takich jak Lynda.com i Coursera, aby oferować kursy online.
Podstawy:
Aspekty techniczne:
Bezpieczeństwo:
Zdrowie psychiczne:
Jedną z popularnych metod jest utworzenie portalu internetowego ze wszystkimi informacjami, których będzie potrzebował nowy pracownik, takimi jak zasady, procedury, dane kontaktowe i materiały szkoleniowe. Inną standardową metodą jest przydzielenie mentora, który może pomóc dostosować nowego pracownika do kultury firmy i odpowiedzieć na wszelkie pytania. Inne metody obejmują czaty wideo, połączenia konferencyjne i szkolenia w miejscu pracy. Zdecyduj, która metoda jest najbardziej odpowiednia dla Twojej firmy.
Udane doświadczenie onboardingowe dla pracowników zdalnych powinno obejmować: budowanie relacji z innymi pracownikami, naukę pracy poza biurem, zrozumienie zasad, procedur i kultury firmy, a także podłączenie do wewnętrznych kanałów komunikacji. Daj ludziom czas i wsparcie, aby zaaklimatyzowali się, zanim zostaną rzuceni w sytuacje „wysokiej stawki”.
Tak, w większości przypadków. W rzeczywistości pracownicy zdalni są zwykle bardziej produktywni i mniej stresują się niż ich koledzy w biurze. Czują się komfortowo, pracując w swoim środowisku domowym i nie są rozpraszane przez politykę biurową, dramaty lub pogawędki w przerwach.
Ogólnie rzecz biorąc, proces wdrażania nowego pracownika zdalnego obejmuje przegląd jego obowiązków i oczekiwań związanych z pracą, upewnienie się, że posiada niezbędne narzędzia, wyjaśnienie zasad i procedur firmy oraz przedstawienie ich reszcie zespołu. Na koniec pomóż im rozpocząć pierwszy projekt.
Oceń konkretne umiejętności i temperament osoby, aby określić odpowiednią strategię wdrażania. Może to obejmować formalne sesje szkoleniowe, audyt umiejętności lub mentoring ze strony bardziej doświadczonego kolegi. Niektórzy pracownicy zdalni, którzy mają własne umiejętności techniczne, mogą preferować samodzielne zarządzanie zależnościami, podczas gdy inni będą potrzebować pomocy w skonfigurowaniu niezbędnego oprogramowania. W związku z tym należy zastanowić się, jakiego poziomu samowystarczalności oczekujesz od nowego pracownika, zanim zdecydujesz się na strategię dotyczącą jego przyjęcia.
Wszystko zależy od polityki, filozofii zarządzania i tego, ile autonomii firma chce przyznać swoim pracownikom. Ogólnie rzecz biorąc, do zarządzania zespołem wirtualnych pracowników można zastosować trzy różne struktury organizacyjne: zespoły całkowicie rozproszone z elastycznymi godzinami pracy, zespoły częściowo rozproszone z ustalonymi godzinami pracy oraz zespoły w pełni scentralizowane z pracownikami pracującymi z wyznaczonego biura. Każda z tych struktur ma swoje zalety i wady, dlatego ważne jest, aby ocenić, co najlepiej sprawdzi się w Twojej konkretnej firmie.
Powyżej omówiliśmy listę kontrolną pracy zdalnej, ale wiele jej kroków może również funkcjonować jako samodzielna lista kontrolna wprowadzania pracowników zdalnych.
Masz problemy z zapewnieniem dobrej obsługi podczas COVID?
Zadbaj o doskonałą obsługę klienta podczas epidemii koronawirusa z LiveAgent. Nasze oprogramowanie do pracy zdalnej zapewnia wsparcie 24/7, bez opłat instalacyjnych i wymogu karty kredytowej. Rozpocznij darmowy okres próbny i dowiedz się, jak efektywnie prowadzić firmę w trudnych czasach COVID-19, oferując klientom rekompensaty i zmniejszając straty.
Obsługa klienta na miejscu a zdalna
Poznaj korzyści obsługi klienta na miejscu i zdalnej, dowiedz się, kiedy korzystać z każdego rodzaju zespołu, oraz jak zwiększyć ich efektywność. Odkryj, jakie umiejętności są kluczowe dla obu form wsparcia i skorzystaj z bezpłatnej wersji próbnej LiveAgent, aby usprawnić swoje procesy obsługi klienta. Odwiedź naszą stronę, aby znaleźć idealne rozwiązanie dla Twojej firmy!
Zarządzanie mediami społecznościowymi checklista
Odkryj kompletną checklistę zarządzania mediami społecznościowymi, która zamieni Cię w ninja social media! Dowiedz się, jak monitorować komentarze, planować posty, śledzić słowa kluczowe i analizować statystyki, by Twoje konta błyszczały. Idealna dla social media managerów, zespołów marketingowych i właścicieli firm, ta lista kontrolna zapewni Ci efektywne zarządzanie profilami i osiąganie celów. Sprawdź, jak usprawnić swoje działania w mediach społecznościowych!
Obsługa klienta — onboarding użytkowników
Discover the power of integrating customer service with user onboarding to boost product success. Learn how live support, knowledge bases, live chats, and product tours can reduce support requests, lower churn rates, and enhance user retention. Implement these strategies for a seamless onboarding experience.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Nasza strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z niej, zakładamy, że wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookie zgodnie z naszą polityką prywatności. polityka prywatności i plików cookies.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team