Rozpoczynanie pracy z funkcją bota Microsoft
Microsoft Azure Chatbot to oparta na chmurze platforma do tworzenia chatbotów opracowana przez firmę Microsoft. Jest częścią usługi Azure Bot Service, która umożliwia firmom i deweloperom tworzenie, testowanie i wdrażanie chatbotów oraz zarządzanie nimi na platformach takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne oraz platformy komunikacyjne, takie jak Skype i Slack.
Aby zarejestrować się w chatbocie, należy najpierw utworzyć konto Azure. W tym celu przeszedłem do bezpłatnej strony rejestracji i rozpocząłem proces. Mój adres e-mail został automatycznie rozpoznany, ponieważ miałem już konto, więc jedyne, co musiałem zrobić, to podać hasło i potwierdzić login w aplikacji Authenticator na moim telefonie.
Po przejściu 2-czynnikowej weryfikacji zostałem poproszony o wypełnienie dość długiego formularza. Poproszono mnie o podanie kilku szczegółów, takich jak imię i nazwisko, kraj, NIP firmy i inne informacje.
Kiedy podałem te dane, musiałem zgodzić się na warunki i mogłem kontynuować.
Następnie zostałem poproszony o podanie danych mojej karty kredytowej. Naprawdę nie lubię takiego podejścia (zwłaszcza gdy chodzi o darmowe narzędzia, które staram się przetestować i zrecenzować). Nie zastanawiając się jednak zbyt długo, podałem Microsoftowi swoje dane rozliczeniowe. Na tym etapie napotkałem problem – nie mogłem użyć karty, która nie była zarejestrowana w tym samym kraju, który wybrałem w poprzednim etapie dla moich danych adresowych. Było to nieco irytujące i sprawiło, że proces był bardziej pracochłonny.
Na szczęście zaproponowano mi podzielenie się opinią w następnym kroku, więc natychmiast wspomniałem o problemie w nadziei, że zespół coś z tym zrobi.
Wszystko zajęło mi około 7-10 minut, łącznie z oczekiwaniem na SMS z potwierdzeniem i kodem.
Ogólnie rzecz biorąc, powiedziałbym, że zarówno proces rejestracji, jak i pierwsze wrażenia z narzędzia są przyjazne dla początkujących. Po rejestracji zapoznałem się nieco z interfejsem użytkownika i wywarł na mnie pozytywne wrażenie. Poruszanie się po nim było łatwe i przejrzyste.
Funkcje i wdrażanie bota Microsoft
Po chwili zapoznawania się z oprogramowaniem zacząłem odkrywać jego funkcje i przypadki użycia.
Jeśli chodzi o usługi AI, mogłem skorzystać z kilku funkcji, takich jak organizator formularzy, doradca metryk, analizator wideo i usługa bota.
Aby stworzyć chatbota, należy wybrać jedno z narzędzi powiązanych z Microsoftem. Niestety, nie znałem żadnego z nich, więc wybrałem pierwsze – Mia.
Na tym etapie procesu poruszanie się po aplikacji było naprawdę łatwe. Wszystko było jasne i zrozumiałe. Być może ktoś mógłby stwierdzić, że interfejs użytkownika jest nieco zbyt biały i nijaki, ale nie przeszkadzało mi to.
Czymś, co mnie zaskoczyło, był fakt, że poszczególne narzędzia Microsoftu nie były tak naprawdę darmowe. Na przykład, Mia miała darmowy okres próbny przez jeden miesiąc, a następnie wymagała jednorazowej opłaty w wysokości 1,70€ na użytkownika.
Niektóre z pozostałych chatbotów nie były nawet dostępne dla mojego kraju zamieszkania, a mimo to wciąż pojawiały się na liście. Było to rozczarowujące i frustrujące.
Jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju wsparcie lub samouczki na wypadek wątpliwości, naprawdę podobały mi się różne zasoby zaprojektowane tak, aby pomóc niedoświadczonym użytkownikom.
Wydajność i użyteczność
Po zapoznaniu się z większością funkcji i oferowanymi usługami chatbotów postanowiłem przetestować wydajność i użyteczność jednego z nich. Wdrożyłem go na mojej stronie testowej. Jedną z głównych zalet korzystania z Azure Chatbot jest moim zdaniem jego zdolność do rozumienia naturalnego języka i reagowania na polecenia użytkownika w sposób konwersacyjny. Byłem całkiem zadowolony z tego, jak bot sobie z tym poradził. Chatbot działał w sposób naturalny i intuicyjny. Co więcej, chatbot Azure jest wysoce konfigurowalny, więc mogłem dostosować jego zachowanie i odpowiedzi do konkretnych potrzeb moich potencjalnych użytkowników. Na przykład, skonfigurowałem chatbota tak, aby dostarczał określone informacje i wykonywał określone działania w oparciu o dane wejściowe użytkownika.
Cennik botów Microsoft
Microsoft oferuje kilka wariantów swoich planów cenowych, zarówno z planami subskrypcji, jak i dodatkowymi płatnymi dodatkami.
Darmowy plan
Jednym z dwóch planów cenowych dla chatbota Microsoftu jest plan darmowy. Oferuje nieograniczoną liczbę wiadomości dla standardowych kanałów, a także do 10 000 wiadomości miesięcznie dla kanałów premium.
Plan S1
Kolejnym planem jest S1, który już wiąże się z pewnymi kosztami. Podczas gdy standardowe kanały nie są płatne, kanały premium kosztują 0,50$ za każde 1000 wiadomości.
Dodatkowe opłaty
Oprócz 2 planów cenowych wymienionych powyżej istnieje szereg dodatkowych opłat, które może trzeba będzie uiścić. Obejmują one:
- Azure Bot Service
- Application Insights
- Language Understanding
- QnA Maker
- Speech
Wniosek
Podsumowując moją recenzję, mogę powiedzieć, że testowanie chatbota Microsoft było z pewnością interesującym doświadczeniem. Cennik zdecydowanie mógłby być lepiej skonstruowany, ale istnieje plan dla każdego zarówno dla dużych, jak i małych budżetów. Chociaż rejestracja może być nieco trudna, interfejs użytkownika całego chatbota to zrekompensuje. Wybór funkcji jest zdecydowanie szeroki i zróżnicowany, dzięki czemu chatbot Microsoftu ma szansę spodobać się szerokiej bazie klientów. Działa bez zarzutu i można wykorzystać go na wiele sposobów. Aby sprawdzić, czy jest to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy, prawdopodobnie najlepiej będzie skorzystać z wersji próbnej i samemu przekonać się, jak działa oprogramowanie!