Key takeaways
Pros
- Intuicyjny, przejrzysty interfejs
- Świetne doświadczenie użytkownika
- Nietypowe, ale skuteczne wywoływanie funkcji
Cons
- Baza wiedzy nie jest dostępna w darmowym planie
- Cena może być wysoka, jeśli nie wykorzystujesz pozostałych aplikacji
Odoo to świetna baza wiedzy z ciekawym podejściem do formatowania i edycji artykułów. Oferuje przejrzysty interfejs, który jest łatwy w nawigacji, oraz niesamowity edytor artykułów, który oferuje wszystkie standardowe funkcje edycji dostępne za pomocą prostego skrótu klawiaturowego. Cena jest również przystępna, ale zależy od liczby innych aplikacji, z których chcesz korzystać. Przeczytaj pełną recenzję i dowiedz się, co sprawia, że Odoo jest doskonałym wyborem dla stworzenia bazy wiedzy.
Rozpoczynanie pracy z Odoo
Odoo to rozbudowane i konfigurowalne oprogramowanie typu open source, przeznaczone do wielu obszarów związanych z zarządzaniem firmą, w tym do tworzenia bazy wiedzy. Integruje dużą liczbę aplikacji do sprzedaży, marketingu, zarządzania relacjami z klientami, zarządzania projektami, obsługi klienta i wielu innych. Odoo zawiera wtyczkę bazy wiedzy jako część swojej oferty, więc przyjrzyjmy się jej i zobaczmy, jak działa.
Odoo oferuje bezpłatną wersję próbną dla każdego ze swoich planów, a także bezpłatną wersję swojego rozwiązania. Może obsługiwać nieograniczoną liczbę użytkowników, ale pozwala na korzystanie tylko z jednej aplikacji z ich obszernej listy. Korzystanie z Odoo można rozpocząć w mniej niż dwie minuty. Wystarczy zarejestrować się na ich stronie internetowej i potwierdzić swój adres e-mail. Musisz jednak zdecydować, z której aplikacji chcesz korzystać. Baza wiedzy Odoo nie jest widoczna w początkowym sklepie z aplikacjami, więc trzeba będzie dodać ją później w aplikacji internetowej.
Zawsze możesz dodać więcej aplikacji do swojego konta Odoo, niezależnie od tego, którą funkcję wybrano na początku. Rozpoczęcie pracy z bazą wiedzy Odoo jest niezwykle szybkie. Napisanie pierwszego artykułu zajęło mi mniej niż 5 minut. Możesz też zapoznać się z przykładowym dokumentem wyjaśniającym wszystkie funkcje edytora bazy wiedzy. Zanim jednak zagłębię się w działanie edytora bazy wiedzy, przyjrzyjmy się bliżej jego interfejsowi.
Interfejs użytkownika Odoo jest minimalistyczny i wydajny. Naprawdę trudno się w nim zgubić, a nawigacja nie sprawiła mi żadnych większych problemów. Chociaż nie korzystałam z innych aplikacji poza helpdeskiem, obsługą zgłoszeń i bazą wiedzy, nie wydaje mi się, że używanie większej ilości aplikacji byłoby przytłaczające dla użytkowników. Wynika to z faktu, że każda aplikacja ma oddzielny interfejs i nigdy nie współdzieli żadnych mylących menu na ekranach głównych.
Doświadczenie użytkownika i funkcje
Przyjrzyjmy się teraz edytorowi bazy wiedzy. Interfejs użytkownika tu również jest tak samo prosty i skuteczny, jak w pozostałej części aplikacji. Nic nie odwraca uwagi od pisania, a edytor bazy wiedzy oferuje wszystkie standardowe funkcje potrzebne do pisania rozbudowanych artykułów z mediami i odpowiednim formatowaniem. Jednak doświadczenie użytkownika oferuje nietypowy sposób na uzyskanie dostępu do wszystkich tych funkcji. Jest to wciśnięcie „/”.
Za każdym razem, gdy piszesz w edytorze bazy wiedzy, możesz po prostu nacisnąć przycisk „/” i wyświetlić listę wszystkich możliwych funkcji. Chociaż na początku nie wydawało mi się to najbardziej intuicyjnym sposobem pracy, muszę przyznać, że bardzo szybko się do tego przyzwyczaiłam, a nawet śmiem twierdzić, że w niektórych przypadkach przyspieszyło to pisanie. Nigdy nie musiałam szukać danej funkcji w paskach menu – wszystkie funkcje można wywołać jednym naciśnięciem przycisku i w każdej chwili mogłam wpisać nazwę funkcji, której potrzebowałam, co również pomogło mi skupić się na pisaniu.
Wystarczy wcisnąć wspomniany przycisk, aby uzyskać dostęp do różnych nagłówków, wypunktowań, dodawania multimediów lub kodu, kolumn, opcji akapitów, linków i przycisków, list kontrolnych, a nawet dodać swój podpis. Zestaw funkcji jest po prostu bogaty i nie brakuje mu niczego, co powinien zawierać dobry edytor artykułów. Jest po prostu świetny i łatwy w użyciu. Myślę, że korzystanie z niego będzie satysfakcjonujące niezależnie od typu użytkownika, jakim jesteś.
Organizacja artykułów w bazie wiedzy Odoo jest również całkiem dobra. Chociaż nie ma żadnych opcji folderów ani kategorii, można tworzyć poziomy artykułów lub „drzewka”. W ten sposób można napisać główny artykuł na dowolny temat i dodać przypisane do niego podartykuły, skutecznie tworząc kompleksową i uporządkowaną hierarchię. Znajdowanie artykułów będzie dość łatwe, ale musisz zadbać o nazwy na wczesnym etapie, aby nie wprowadzać zamieszania, gdy liczba artykułów w bazie wiedzy znacznie wzrośnie.
Cennik
Odoo oferuje dwa płatne plany, a także plan darmowy. W ramach darmowego planu można uzyskać tylko jedną aplikację z obszernej listy aplikacji, więc uzyskanie bezpłatnej bazy wiedzy jest niemożliwe, ponieważ nie jest ona dostępna jako osobna opcja aplikacji podczas rejestracji konta. Przyjrzyjmy się, co otrzymujemy w ramach każdego z planów.
One App (Jedna aplikacja)
Plan One App jest bezpłatny i zapewnia nieograniczony dostęp dla użytkowników. Możesz jednak pracować tylko z jedną aplikacją na raz i musisz podnieść standard planu, gdy pobierzesz inną aplikację ze sklepu z aplikacjami. Jeśli tego nie zrobisz, automatycznie rozpoczniesz bezpłatny okres próbny.
Standard
Plan Standard zapewnia dostęp do wszystkich aplikacji za 14,89$ miesięcznie na użytkownika. Z roczną subskrypcją zapłacisz mniej. Aplikacje obejmują wszystkie aplikacje oferowane przez Odoo, w tym help desk, finanse, zasoby ludzkie, produktywność i inne rodzaje aplikacji.
Custom
Plan Custom zapewnia dodatkową elastyczność za 22,38$ miesięcznie na użytkownika. Otrzymujesz dostęp do wszystkich aplikacji, a także Odoo Studio, funkcji wielu firm, zewnętrznego API, a także Odoo Online, Odoo.sh i wersji On-Premise.
Wniosek
Baza wiedzy Odoo to kompleksowe, dobrze wyważone rozwiązanie, które nie zawiedzie żadnego użytkownika. Niezależnie od tego, czy baza wiedzy ma być prosta, czy bogata w artykuły – funkcja organizacji artykułów jest wystarczająco dobra, aby zapewnić przejrzystość. Nietypowe uzyskiwanie dostępu do funkcji za pomocą prostego polecenia ukośnika (/) jest początkowo mylące, ale okazało się niezwykle dobrym rozwiązaniem dla pisania. Ogólnie rzecz biorąc, baza wiedzy Odoo jest po prostu świetna i trudno znaleźć w tym przystępnym cenowo rozwiązaniu jakiekolwiek niedociągnięcia.