Key takeaways
Pros
- Zaawansowany edytor tekstu
- Zaawansowane opcje publikowania
Cons
- Samouczek nie działa poprawnie
- Zorientowanie się, gdzie co jest, zajmuje nieco czasu
- Wymaga niepotrzebnej aktywacji, nawet jeśli jesteś jedynym użytkownikiem
Rozpoczynanie pracy z bazą wiedzy Salesforce nie jest ani najszybsze, ani najprostsze. Znalezienie jej i nauczenie się, jak ją włączyć w ogromnym wyborze narzędzi Salesforce może zająć trochę czasu, ale gdy to zrobisz, oprogramowanie cię nie rozczaruje. Chociaż baza wiedzy Salesforce nie jest najlepszą bazą wiedzy na rynku, z pewnością dobrze spełni swoje zadanie, zwłaszcza jeśli potrzebujesz innych świetnych narzędzi oferowanych przez Salesforce.
Pierwsze kroki z Salesforce
Salesforce to bardzo popularne oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami, a także jedno z najwyżej ocenianych rozwiązań CRM na rynku. Oferuje łatwo dostępną wersję próbną, dzięki której można błyskawicznie rozpocząć korzystanie z bazy wiedzy. Wystarczy prosta rejestracja i potwierdzenie adresu e-mail. Salesforce działa jako aplikacja internetowa, więc nie musisz instalować niczego na komputerze, aby rozpocząć pracę. Salesforce oferuje liczne, różnorodne narzędzia i funkcje, dlatego aplikacja zawiera przewodnik startowy, w którym możesz określić, jakie będzie twoje główne zastosowanie Salesforce. Możesz wybrać opcję zarządzania wiedzą, a system uruchomi krótki samouczek, aby zapoznać cię z interfejsem.
Choć samouczek początkowo wydawał się świetnym rozwiązaniem, przestał działać od razu, gdy zrobiłam coś innego niż to, co kazał mi zrobić. Otrzymałam komunikat o błędzie samouczka w ciągu pierwszych pięciu minut korzystania z Salesforce. Co więcej, przewodnik nie był zbyt pomocny, sugestie były mylące i lepiej poznawało mi się aplikację na własną rękę. Interfejs na początku wygląda świetnie, ale bardzo szybko może okazać się mylący i nieintuicyjny. Potrzebowałam sporo czasu, żeby zacząć pisać swój pierwszy artykuł w bazie wiedzy.
Bazę wiedzy można znaleźć, klikając ikonę App Launcher w lewym górnym rogu i wyszukując Knowledge (Wiedza). Wydaje się proste, prawda? Cóż, jeśli jesteś nowym użytkownikiem, tak jak ja, możesz nie rozumieć, dlaczego nie możesz tworzyć nowych artykułów. Nie ma tam żadnych ikon ani opcji edycji. Musiałam poszukać przewodnika w sieci, aby dowiedzieć się, że najpierw muszę nadać sobie uprawnienia do tworzenia artykułów bazy wiedzy w konfiguracji. Opcję tę można znaleźć w sekcji Setup (Konfiguracja) > Setup (Konfiguracja) > Users (Użytkownicy). Musisz kliknąć użytkownika, dla którego chcesz zmienić uprawnienia i zaznaczyć pole obok Knowledge user (Użytkownik wiedzy).
Doświadczenie użytkownika i funkcje
Gdy w końcu znalazłam się w pełni funkcjonalnej bazie wiedzy, wszystko stało się nieco prostsze. Od razu możesz wybrać między pisaniem często zadawanych pytań i odpowiedzi lub opisem procedury. Zdecydowałam się na opis i tym, co naprawdę mnie zaskoczyło, był wybór pól dostępnych w edytorze artykułów. Oprócz nazwy artykułu, opisu i statusu walidacji, dostępnych jest wiele innych pól. Są to Procedure audience (odbiorcy procedury), Procedure purpose (cel procedury), Procedure warnings (ostrzeżenia dotyczące procedury) i Procedure steps (kroki procedury).
Te pola nie wymagają wyjaśnienia, ale ich wybór jest dość nietypowy. Niekoniecznie jest to dobra lub zła rzecz – to zależy od rodzaju artykułów, które chcesz napisać. Dla mnie było to nieco uciążliwe i wolałabym coś bardziej podstawowego, bez struktury pisania narzuconej przez Salesforce. Możesz także całkowicie pominąć te kroki i pisać tak, jak chcesz.
Sam edytor tekstu bazy wiedzy jest świetny i nie mam do niego większych zastrzeżeń. To nie tylko podstawowe narzędzie do pisania – oferuje również zaawansowane opcje formatowania tekstu, zapewniając użytkownikom dużą elastyczność. Edytor obsługuje załączniki, takie jak zdjęcia, filmy i linki. To standardowy edytor, który jest dość prosty w użyciu i działa zgodnie z przeznaczeniem bez nieprzyjemnych niespodzianek.
Oprócz edytora jest też podgląd artykułu, w którym można znaleźć ustawienia widoczności, dane i informacje oraz wiele więcej. Łatwo można znaleźć najważniejsze informacje o artykule, ale interfejs wygląda nieco przytłaczająco, próbując wyświetlić jak najwięcej za jednym razem. Jednak to mały problem w poza tym funkcjonalnym projekcie. Ogólnie rzecz biorąc, baza wiedzy Salesforce nie jest najgorsza, ale nie jest też najlepsza.
Cennik
Salesforce oferuje bardzo szeroki wybór planów cenowych, pozwalając wybrać spośród różnych narzędzi, funkcji i zastosowań. Baza wiedzy jest głównie częścią zestawu narzędzi Service Cloud Salesforce. Service Cloud oferuje cztery plany cenowe, które różnią się funkcjami. Przyjrzyjmy się wszystkim z nich.
Essentials
Plan Essentials kosztuje 25$ miesięcznie za użytkownika. Oprócz funkcji bazy wiedzy oferuje narzędzia do zarządzania sprawami, aplikacje konsoli serwisowej i integrację telefonii. To najtańszy plan cenowy Salesforce.
Professional
Plan Professional kosztuje 75$ miesięcznie za użytkownika i oferuje wszystko, co zawiera plan Essentials, a także nowe funkcje z umowami serwisowymi i narzędziem uprawnień.
Enterprise
Plan Enterprise kosztuje 150$ miesięcznie za użytkownika. Obejmuje wszystkie narzędzia i funkcje z poprzednich dwóch planów, a także dodaje narzędzia API usług internetowych.
Unlimited
Plan Unlimited kosztuje 300$ miesięcznie za użytkownika i oferuje wszystko, co do zaoferowania ma Salesforce Service Cloud. Otrzymujesz wszystkie narzędzia z poprzednich trzech planów, a także plan sukcesu premium.
Wniosek
Praca z Salesforce nie jest najłatwiejszym zadaniem na świecie. To właśnie rzeczy, które sprawiają, że jest to jedno z najlepszych i najbogatszych w funkcje rozwiązań dla różnych przypadków użycia, odciągają uwagę od doświadczenia użytkownika. Choć baza wiedzy Salesforce działa tak, jak powinna, mogłaby być lepiej zaprojektowana. Nawigacja w Salesforce nie należy do najprostszych, ale oprogramowanie działa bardzo dobrze, biorąc pod uwagę, że zawiera wiele innych narzędzi i funkcji. Osoby, które szukają prawdziwie kompleksowego rozwiązania, nie będą zawiedzione, jednak użytkownicy, którzy nie potrzebują wielu narzędzi poza bazą wiedzy, prawdopodobnie powinni poszukać mniej rozbudowanego rozwiązania.